خدمات چاپ پلاستیزول

چاپ پلاستیزول چیست

لطفا اول مقاله را مطالعه نمایید سپس با آگاهی بهتر فیلم آموزشی را مشاهده کنید.

چاپ پلاستیزول چیست یا بهتر است بگویم رنگ پلاستیزول تشکیل شده از پودر پی وی سی که با پایه حلال روغن دی ا پی و یک ترکیب دیگر رنگ پلاستیزول را تشکیل می دهد این نوع مواد بیشتر برای چاپ روی تیشرت استفاده می شود و در موارد دیگر برای پارچه های بافتی مثل دستکش و شال و روسری هم مورد استفاده قرار گرفته است این نوع رنگ بر خلاف رنگ های پایه آب درون الیاف نفوذ نمی کند بلکه روی سطح پارچه می نشیند، در ادامه چاپ پلاستیزول چیست می پردازیم و روش چاپ با آن.

تا بحال به چاپ روی پارچه ها و تیشرت ها انجام شده است دقت کرده اید؟
انجام چاپ پلاستیزول با بهترین کیفیت در چاپ نگاه گرافیک.
چون در این مقاله می خواهیم چاپ پلاستیزول چیست را آموزش بدیم فقط می پردازیم به چاپ سیلک روی تیشرت و پارچه،چون فقط با روش شابلون می شود رنگ پلاستیزول را اجرا نمود و هیچ دستگاه دیگری قادر به چاپ با رنگ پلاستیزول نمی باشد و دلیل اصلی آن غلظت بالای این رنگ است.

آموزش گام به گام چاپ با رنگ پلاستیزول

همان طور که گفته شد فقط برای استفاده از این رنگ باید از چاپ سیلک استفاده کنیم و مش این توری می تواند از مش 23 باشد تا 90 که کاربرد هرکدام را خدمتتان عرض خواهم کرد،از درشت ترین مش توری شروع می کنم هر چقدر شماره مش کوچیکتر باشد پیکسل های توری درشت تر می باشند و هر چقدر شماره بزرگتر مش توری ریز تر است مش 23 برای رنگ ها خیلی غلیظ و پودر های اکلیل استفاده می شود،(ادامه چاپ پلاستیزول چیست) بدلیل اینکه مش توری درشت است رنگ ها با غلظت بالایی که دارند از توری عبور می کنند و این امر باعث می شود حجم بالایی از رنگ روی سطح پارچه نشسته و پوشش رنگ را بالاتر ببرد.

و هرچقدر حجم رنگ بیشتر باشد چاپ  پلاستیزول روی پارچه سنگین تر می شود،پس باید به این نکته دقت لازم را داشت که سنگینی چاپ باعث خراب شدن لباس نشود. در ادامه چاپ پلاستیزول چیست می پردازیم به روش چاپ  پلاستیزول.

چاپ برجسته روی تیشرت با رنگ پلاستیزول

اگر بخواهیم چاپ برجسته با توری چاپ سیلک داشته باشیم باید از رنگ پلاستیزول استفاده کنیم و شابلونی که باید بکار ببریم مش 23 باشد و در مقاله ی چاپ پلاستیزول چیست گفته شد از توری های مش درشت برای رنگ های غلیظ استفاده می شود و برای چاپ برجسته روی تیشرت چون باید از رنگ پفکی و یا رنگ سه بعدی استفاده کنیم و این رنگ ها چون بسیار غلیظ هستند باید از توری درشت استفاد شود و همین دلیل استفاده از توری های درشت باعث ذخامت رنگ و چاپ برجسته روی تیشرت می شود در ادامه چاپ پلاستیزول چیست می پردازیم.

روش ساخت شابلون چاپ برجسته

به روش ساخت شابلون های سه بعدی.توری های مش درشت باید از لاک های بسیار غلیظ استفاده شود و غلیظ بودن لاک باعث ذخامت لاک روی سطح توری می شود و همین ذخامت سبب برجسته شدن رنگ پلاستیزول روی پارچه می شود.در ادامه چاپ پلاستیزول چیست می پردازیم به طریقه لاک کشدن روی توری وقتی می خواهید این کار را انجام دهیم باید حدود 20بار لاک را روی توری بکشیم تا ذخامت لازم را داشته باشد.

شابلون چاپ سیلک نگاه
روش چاپ برجسته با رنگ پلاستیزول

وقتی شابلون را برای چاپ روی تیشرت آماده کرده ایم باید رنگ مورد نظر را آماده کرد اگر بخواهیم از رنگ سفید برای چاپ استفاده کینم در داخل رنگ باید به مقدار پنجاه پنجاه رنگ پفکی را درون رنگ سفید مخلوط می کنیم و به مدت چند دقیقه با همزن برقی رنگ  را آماده می کنیم در ادامه چاپ پلاستیزول چیست می پردازیم به روش چاپ برجست وقتی رنگ آماده شد باید چاپ را بصورت دو مرحله ای انجام دهیم یعنی یکبار چاپ روی تیشرت می زنیم و چاپ را خشک می کنیم و یکبار دیگر چاپ سیلک را اجرا می کنیم و رنگ را بصورت نیمه خشک با فلش خشک می کنیم.

روش چاپ برجسته

وقتی مرحله دوم چاپ پفکی تیشرت یا رنگ برجسته خود را اجرا کردیم ورنگ خشک شد باید
رنگ را با درایر تثبیت کنیم حال چرا می گویم با درایردلیل اصلی آن این است که اگر یا دستگاه پرس بخواهیم این کار را انجام دهیم مقدار زیادی از پف رنگ ما به وسیله ی فشاری که با دستگاه روی آن اعمال می کنیم می خوابد پس حتما رنگ را با درایر تثبیت کنید و یک نکته خیلی مهم در این روش این است که خیلی از دوستان وقتی با درایر رنگ های پفکی را تثبیت می کنند رنگ ماندگاری بالایی ندارد و بر اثر شستشو از بین می رود حالا باید چه کار کنیم تا این مشکل را بر طرف کنیم؟

تکنیک چاپ پلاستیزول

خیلی صادقانه خدمتتان این نکنه را بگویم که این یکی از فوت های کوزه گری هست که واقعا خیلی از دوستان به کسی یاد نمی دهند ولی من دوست دارم شما عزیزان کاملا حرفه ای شوید و امیدوارم آموزش هایی که یاد می گیرید را هم به دیگران منتقل کنید خوب حالا می پردازیم به ادامه موضوع وقتی می خواهید استقامت رنگ را برای چاپ روی تیشرت بالا ببریم از یک پودر به نام اروزیل استفاده می کنیم که این پور برای پوشش و استقامت رنگ بکار می رود اروزیل بین مولکول رنگ و پودر پی وی سی مثل یک چسب عمل می کند و باعث اسقامت بیشتر رنگ می شود.

پودر اروزیل
پودر اروزیل برای رنگ پلاستیزول
معرفی پودر اروزیل

این پودر حاصل شعله سیلیکون و هیدروژن با اکسیژن می باشد که در صنایع مختلفی مثل ساخت لوازم آرایش و رنگسازی از آن استفاده می شود و برای پوست هیچ حساسیتی را بوجود نمی آورد و مقاومت بالایی در سایش و کشش دارد و انتخاب خوبی برای مواد ترکیبی درون رنگ می باشد البته مقدار لازم برای هر کیلو رنگ حدود 10گرم کافی است این پودر بسیار سبک و پر حجم است و یکی دیگر از خصوصیات آن حجم دهی بالای آن است که پوشش و حجم رنگ را  برای روش  توری چاپ سیلک چیست بالا می برد.

چاپ اکلیل با رنگ پلاستیزول

وقتی می خواهیم یک طرحی را با رنگ اکلیل یا پودر اکلیل چاپ  کنیم اول نیاز به بیس اکلیل داریم خود بیس یک امولسیون بی رنگ است که از پودر PVC  تشکیل شده است(برای آموزش چاپ تیشرت اینجا را کلیک کنید)
پودر اکلیل را داخل این بیس میریزیم و خوب با همزن آن مخلوط می کنیم تا یک رنگ یک دست درست شود و یک توضیح کوچیک درباره فرق بین پودر اکلیل و خود اکلیل بدهم، اکلیل از ترکیب مواد معدنی و فرایند پتروشیمی درست شده است که مش بسیار ریز و جز پیگمنت های رنگ دهنده محسوب می شود ولی پودر اکلیل از مواد پتروشیمی درست شده و هیچ گونه مواد معدنی ندارد و بطور کامل از مصنوعی بدست آمده است و جزء رنگ دهنده ها محسوب نمی شود.

پودر اکلیل رنگ پلاستیزول
روش چاپ اکلیل و پودر اکلیل

خوب تا اینجا متوجه شده اید که اکلیل یک نوع پیگمنت محسوب می شود پس برای
این رنگ مثل پیگمنت های دیگر از اسکوییجی پلاستیکی که لبه تخت دارند استفاده می کنیم و این نوع رنگ به اسکوییجی ها ما آسیبی نخواهد رساند و رنگ بصورت یکنواخت از
مش توری چاپ سیلک چیست عبور خواهد کرد در  تصویر بالا ترکیب رنگ رز کلد با پودر اکلیل نقره ای را مشاهده می کنید برای درست کردن رزکلد از اکلیل استفاده شده و آن را به مقدار 200تا300 گرم در بیس پلاستیزول مخلوط کرده ایم و در کنار آن پودر اکلیل که مش 001 دارد را به مقدار 500گرم در یک کیلو می خلوط کرده و با ایکوییجی چوبی چاپ کرده ایم حالا شاید بپرسید
چرا با چوب این کار را انجام داده ایم ، پودر اکلیل مثل شن عمل می کند اگر از اسکوییجی
پلاستیکی استفاده کنیم لبه های آن را خراب خواهد کرد و نمی شود این کار را درست
انجام داد.

چند نکته طلایی درباره پلاستیزول

خیلی از دوستان وقتی وارد این شغل می شوند اصل و اصول چاپ را می دانند ولی
چون کم تجربه هستند دچار مشکل می شوند و این باعث ضررشان خواهد شد
اولین نکته :یادتان باشد از هر مارک متفرقه برای چندتومان ارزان بودن رنگ نخرید
خود من یکبار یک رنگ برای چاپ روی تشرت خریداری کردم بعد از چاپ کامل وقتی پرس میزدم متوجه از بین رفتن پوشش رنگ می شدم این نتکه را بعد از اینکه تمامی پارچه ها را چاپ زدم متوجه شدم و کاملا از این اتفاق ناراحت شده بودم که اگر همه پارچه ها را بخواهم به این روش پرس کنم کار خراب می شود و باید ضرر این کار را بدهم تنها کاری که توانستم انجام بدهم دمای پرس را پایین آوردم تا رنگ حرارت کمتری ببیند.

نکته دوم رنگ پلاستیزول

وقتی از مارک های متفرقه رنگ می خرید آن شرکت برای ارزان تر تمام شدن محصول خود از کربنات کلسیم بیشتری در رنگ خود استفاده می کند و این امر باعث از بین رفتن پوشش و استقامت رنگ می شود تا زمانی که چاپ را انجام نداید و پرس نکرده این متوجه این نکته ها نمی شوید پس قبل از هرکاری بهتر است از مارک های مطمئن خریداری کنید تا ضرر نکنید و تست کردن رنگ را هیچ وقت فراموش نکیند.

رنگ پلاستیزول فلور خوب
نکته سوم رنگ پلاستیزول

شما وقتی در نظر دارید که یک چاپ چند رنگ را اجرا نمایید و وقتی وارد چاپ چند رنگ
با آموزش چاپ سیلک می شوید باید رنگ مورد نظر را با ترکیب کردن درست نمایید بطور مثال می خواهید یک رنگ سبز روشن را بسازید وقتی این کار را می خواهیم با رنگ پی وی سی انجام دهیم خیلی ساده است فقط لازم است کمی آبی را در زرد بریزیم و مخلوط نماییم اما در رنگ پلاستیزول کمی این کار سخت تر است و دلیل آن چرب بودن رنگ و حرارت دادن این رنگ است که باید عمل مخلوط رنگ با همزن انجام شود اگر رنگ مورد نظر با دست هم بزنید رنگ بطور کامل مخلوط نمی شود و زمان چاپ هیچ چیز مشخص نیست و فکر می کنید رنگ بدون ایراد است اما وقتی بعد از چاپ تمامی کارها می آیید و چاپ ها را پرس حرارتی بزنید حرارت رنگ هایی که درست مخلوط نشده را روی کار می آورد و تمامی کارهای شما خراب می شود پس نکته های چاپ سیلک اسکرین را کاملا آموزش ببینید.

برای مشاهده ویدیو‌ی آموزشی روی تصویر زیر کلیک کنید. 👇

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.4]

50 پاسخ

      1. برای شابلون برجسته از کدوم طرف باید ۲۰ بار لاک کشید و این ک برای بیشتر کردن غلظت لاک چیکار کنیم ؟
        اگه نسبت ۵۰ به ۵۰ باید رنگ پفک اضافه کرد پس بیس برجسته برای چه کاریه ؟

        1. سلام دست عزیز
          از داخل شایلون باید لاک کشید و برای غلظت بیشتر باید دیکرومات جامد در لاک بریزید.
          برای رنگ پفک خدمتتان عرض کردم پنجاه درصذ رنگ پلاستیزول و پنجاه درصد بیس یا خمیر پفک اگر پفک نمی خواید و برجسته مدنظر است بجای پفک بیس برجسته ریخته شود.موفق باشید.

  1. سلام وقت بخیر میخواستم چاپ روی تیشرت بزنم.طرحی که میخوام بزنم ۶ رنگه.سوالم اینه که چه رنگایی رو به ترتیب باید بزنم؟

    1. سلام و درود به شما دوست عزیز
      وقتی طراح به شما طرح نهایی میدن باید روی هر طرح با شماره رنگ اول تا شش رنگ را به ترتیب شماره زده باشد.

  2. سلام وقت بخیر.من تازه چاپ پلاستیزول روی تیشرت شروع کردم.وقتی چاپو میزنم اصلا براق نیس.خشک خشکه چاپش.گفتن بزار زیر دستگاه پرس براق میشه ولی هیچ فرقی نمیکنه اونم

    1. سلام و درود
      بله شما بعد از چاپ باید با ورق براق چاپ را پرس کنید تا چاپ تان براق شود.تنها راه همین است.

      1. چه نوع ورقی استفاده کنم.اسمشو لطفا بگید.و بعد هر بار پرس باید یک ورق دیگه استفاده کرد؟

        1. از جایی که رنگ می خرید بگویید ورق پرس می خواهم هم ورق براق دارند و هم مات.اندازه ی ورق ها در دو سایز 50*35 و 70*50 می باشد و هر ورقی بالای صدبار قابل استفاده است.
          وقتی کوتین روی ورق تمام شود کاغذ بصورت تیره تر تغییر رنگ می دهد.اگر هر سوالی دیگری داشتید با کمال میل پاسخگو هستم.موفق و پیروز باشید.

  3. سلام وقت بخیر ببخشید آیا چاپ پلاستیزول بدون پرس حرارتی هم امکان پذیر است

    1. سلام و وقت بخیر
      چاپ پلاستیزول را بعد از چاپ یا پرس می کنند یا با یک دستگاه که درایر حرارتی رنگ را تثبیت می کنند این کار باعث می شود رنگ در زمان شستشو از بین نرود شما می توانید با سشوار صنعتی این کار رو هم انجام دهید ولی باید بدانید چقدر حرارت باید داد تا رنگ بپزد.

  4. سلام و درود.میخواستم بپرسم پلاستیزول رو با چی رقیق کنم.و باچه میزان؟ آیا با آب هم میشه مخلوط کرد؟ باتشکر

    1. سلام و درود
      همان طور که در فیلم های آموزشی گفته شد رنگ پلاستیزول با روغن dopرقیق می شود و آب مخصوص رنگ های پایه آب هست.میزان رقیق رنگ هم
      در حدی باید باشد که رنگ به خوبی از مش توری عبور کند و البته بستگی به طرح شما هم دارد.

  5. سلام سوالم اینه که در کارهای سه الی چهار رنگ بعد پرس رنگها کنتراس ودورخط هاش مخصوصا رنگ مشکی پخش میکنه روی رنگهای دیگه به اصلاح رنگ میدوه چکار کنم اتفاق نیفته ممنون میشم

    1. سلام و دورد
      رنگ هرچقدر غلیظ باشد این مشکل کمتر می شود و قطر خط در طراحی نباید زیاد نازک باشد که این اتفاق بیافتد.در ضمن فشار پرس هم می توانید کم کنید.
      با تشکر از شما

  6. سلام درجه و فشار پرس برای براق و مات کردن چاپ پلاستیزول بید چقدر باشه با تشکر?

    1. سلام
      براق یا مات بودن چاپ با نوع کاغذ مربوط میشه.ولی برای پرس کردن دمای پرس 180 سانتیگراد و زمان آن حدود 15 تا 25 ثانیه متغیر است.
      موفق باشید.

    1. سلام
      بله آموزش داریم.لطفا با شماره 2166957035 یا 09127623813 تماس بگیرید.

  7. سلام خسته نباشید
    یک سوال داشتم
    رنگ زول همان پلاستزول است یا تفاوت دارد؟

    1. سلام
      بله زول همان مخفف پلاستیزول هست.
      موفق باشید.
      در آینده نزدیک محصولات جدید اضافه خواهد شد.

  8. سلام وقت بخیر
    آیا در چاپ تصویری چند رنگ برای استفاده از توری ۹۰ باید رنگ رو رقیق کرد یا میشه با همون غلظت چاپ زد،و این که من از فرکانس ۴۵ در طرح استفاده کردم که کیفیت نهایی بالا باشه

    1. سلام
      هرچقدر رنگ غلیظ باشد بهتر است البته نه خیلی.

  9. سلام.روش و نسبت مقدار هر رنگ در ترکیب رنگ چطور انجام میشه؟

    1. سلام
      مقدار رغیق بودن رنگ باید مثل چسب باشد وقتی چاپ میزنید نباید رنگ حالت برجسته روی کار داشته باشد.اگر تهران هستید می توانید به کارگاه من تشریف بیاورید و آموزش ببینید.

    1. سلام
      باید از مش توری 22 استفاده کنید باید بیس رنگ برجسته داشته باشید این روش نیاز به آموزش حضوری دارد.

  10. سلام ببخشید یه سوال داشتم میخواستم ببینم چسبی که رویه میز استفاده میشه که تیشرت رویه میز حرکت نکنه چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      از فروشگاهی که رنگ تهیه می کنید بگویید چسب میز چاپ سیلک را می خواهید.

  11. یه سوال دیگه من یه تعدادی شابلون شماره ۱۲۰ دارم برایه چاپ پیویسی و یسری برایه چاپ نایلون و کارتون کجا میتونم اینهارو بفروشم عوضش توری برایه چاپ پارچه تهیه کنم؟

    1. سلام مجدد
      تنها را شما این است که در سایت دیوار شابلون ها را بفروش بگذارید.

  12. سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم فرق میز چاپ پلاستیزول با بیگمنت یا اورینت چیه میگن باید زیر میز پلاستیزول شیشه باشه ولی اون حالت اسفنجی

    1. سلام و خسته نباشید
      بله باید برای چاپ پلاستیزول میز شیشه ای باشد و برای رنگ های پایه آب یک ابر 10میل با روکش فوم استفاده می شود.

  13. سلام خسته نباشید من یه دستگاه پرس ۶۰×۸۰ دارم کار که میزارم زیر پرس به خوبی صاف و یک دست نمیشه، کاغذ یه روش سفید هست و یه روش تیره تر،طرف تیره رو وقتی میزارم روی چاپ کاغذ زیاد نمیچسبه به چاپ و صاف و یک دستم نمیشه اما از طرف سفید کاغذ که میزارم خیلی میچسبه به چاپ در حدی که بعضی وقتا یا کاغذ میچسبه به چاپ یا چاپ کنده میشه میچسبه به کاغذ ولی قشنگ صاف و یک دست میشه،چنتا سوال دارم اول این که کاغذ رو از کدوم طرف بزارم روی چاپ؟بعد اینکه چرا روی چاپ مشکی این مشکل به وجود میاد و چاپ سفید یا رنگای روشن اینجوری نمیشه؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام و درود به شما
      کاغذ پرس یک طرف آن با مواد پلی اتیلن کوتین شده است و یک طرف آن ساده است آن طرفی که تیره است را باید روی چاپ بگذارید نه پشت کاغذ که هیچ کوتین نشده است وقتی شما پشت کاغذ را روی چاپ می گذارید عملا دارید چاپ را خراب می کنید روش اصولی پرس دو مرحله دارد یکی در حین چاپ است و بعد روش درست پرس که این مطالب جزء آموزش های تخصصی است که اگر مایل باشید با مبلغ اندکی آن را بصورت تلفنی با شما خواهم گقت.

  14. سلام خسته نباشید ببخشید این پودر اروزیل که فرمودین مقاومت چاپ رو بالا میبره میتونیم توی رنگ برای چاپ های معمولی و چند رنگ استفاده کرد ؟واینکه چرا اصلا ترک میخوره موقع کشیدن حتی وقتی با دما و فشار زیاد پرس میکنیم ترک میخوره

    1. سلام و خسته نباشید
      پودر اروزیل برای رنگ پلاستیزول کاربرد دارد.بله مقاومت رنگ را بالا می برد.ولی در حالت معمول رنگ شما نباید ترک بخورد اگر از پلاستیزول استفاده می کنید
      رنگ نباید ترک بخورد یا از رنگ نا مرغوب استفاده می کنید یا اشتباه اجرا می کنید.وقتی چاپ را روی پارچه به صورت دو مرحله زدید باید خشک کنید بعد بوسیله ی پرس
      آن را تثبیت کنید و نیازی به اروزیل ندراد.

    2. سلام ببخشید من تازه دارم چاپ زول تمرین میکنم ، من پارچه رو حدود چند میلیمتر از شابلون فاصله میدم ولی بعد از کشیدن رنگ ، پارچه به شابلون میچسبه

      1. سلام
        اول اینکه روی میز باید چسب میز بزیند و پارچه را روی میز با دست بکشید تا پارچه روی میز بچسبد و دوم اینکه غلظ رنگ باید مثل ماست باشد.موفق و پیروز باشید.

  15. سلام به پلاستیزول چی اضافه کنیم که حالت پفکی یا اسفنجی پیدا کنه.ممنون از راهنمایی

    1. سلام
      باید در رنگ پلاستیزول خمیر پفکی اضافه کنید خمیر را از رنگ فروش هایی که رنگ پلاستیزول تهیه کردید بگیرید.در یک کیلو حدود پانصد گرم بریزید و خیلی خوب مخلوط نمایید هرچقدر رنگ غلیظ تر پفک بهتری خواهید داشت در ضمن این چاپ را نباید پرس نمایید اگر هم این کار را انجام میدهید زمان آن خلی باید کم باشد در حد ده ثانیه.موفق باشید.

  16. سلام ، خسته نباشید ، بهترین نوع شماره توری برای چاپ پلاستیزول روی تیشرت بچگانه چی هستش؟

    1. سلام
      مش توری نسبت به نیاز انتخاب می شود اگر پارچه شما چند رنگ دارد و رنگهای تیره هم در آن هست اول باید یک سفید زیرساز یا زیرکار داشته باشید که با مش چهل و سه درست می شود و برای رنگ های طرح بعد از مش 54 یا 63 می توانید استفاده نمایید.تشکر از حضور گرمتان

  17. سلام، برای خشک کردن چاپ زول از چ دستگاهی میشه استفاده کرد ؟
    دوستانی که میتونن راهنماییم کنن خیلی ذهنم درگیه
    09369326653

    1. سلام و خسته نباشید
      برای خشک کردن رنگ زول اگر سرعت کار شما مهم نیست که پایین باشد یا تیراژ شما کم است می توانید از سشوار صنعتی استفاده کنید ولی اگر بصورت صنعتی و مدام کار دارید در اینترنت کلمه فلش اتومات را سرچ کنید.

  18. سلام دوست عزیز از این که اطلاعات خودتان را به اشتراک گذاشتین ممنونم خدا به زندگی شما برکت بده

    1. سلام و دورد
      ممنون از توجه شما.باعث افتخار است که هم میهن عزیزم از من رضایت دارد.

  19. سلام ، ورق پرس براق کننده رو هر کجا رو میپرسم موجود نیست از کجا میتونم تهیه کنم ؟

    1. سلام و درود
      سال نو را به شما همکار عزیز تبریک می گویم.
      وسایل مربوط به چاپ را باید از زنگ فروشی هایی که مواد اولیه خود را خریداری می کنید تهیه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =