معرفی رنگ ها

معرفی رنگ ها

رنگ ها…

یکی از موادی که به زندگی ما انسان ها رنگ و لعاب زیبایی داده است پیگمنت ها می باشند.
زندگی بدون رنگ را تصور کنید…
هر ماده اصلی موجود در زمین اگر رنگ دانه ها نبودند هیچ شکلی ظاهری مشخصی نداشتند و این رنگدانه هستند که به ماده ها معنای خاصی می دهند و به این رنگدانه ها پیگمنت می گوییم.

خود رنگ به تنهایی  دارای هیچ ظاهر رنگی نمی باشند و به آنها رزین می گوییم.رزین ها مطابق با نوع کاربردی که دارند متفاوت هستند و هر کدام برای هدف مشخص بکار گرفته می شود.رزین ها به دو دسته پایه آب و پایه حلال تقسیم می شوند که بطور خلاصه به چندتا از رزین های پرمصرف اشاره خواهیم کرد.

رزین اکریلیک:

این رزین پایه آب می باشد و بیشتر برای رنگ های های پوشش عایق روی چوب استفاده می شود و عایق مناسبی برای چوب مقابل آب می باشد.

رزین پلی استر:

یکی از پرمصرف ترین رزین ها می باشد که در صنایع رنگسازی از آن مورد استفاده قرار می گیرد پایه حلال می باشد و مقاومت بالایی در نور یو وی دارد و مناسب رنگ کردن مناطقی هست که در مجاورت نور خورشید قرار دارد.

رزین pvc:

رزینی که ما برای چاپ با آن سروکار داریم همین رزین می باشد این رزین پایه حلال می باشد و خاصیت چسبندگی دارد و خمین خاصیت باعث شده انتخاب خوبی برای استفاده در صنعت چاپ باشد این رزین برای چاپ سیلک و چاپ تریکو مورد استفاده قرار می گیرد و برای رنگدار کردن آن از پیگمنت ها استفاده می شود،همچنین حلال این رزین برای چاپ سیلک ریتاردر یا سیکلوهگزانون می باشد و برای چاپ تریکو dop  است حالا دلیل استفاده هر کدام از حالا ها را برای شما تعریف می کنم.

حلال ریتاردر:

همانطور که گفته شد از حلال ریتاردر برای چاپ سیلک استفاده می شود چاپ سیلک روی پلاستیک یا کاغذ یا کیسه های تبلیغاتی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد و چون ریتاردر خاصیت زود تبخیر شدن را دارد و همچنین به عنوان حلال خورده پلاستیک محسوب می شود انتخاب خوبی برای این کار می باشد وقتی می خواهیم روی نایلون چاپ انحام دهیم از رنگ پی وی سی که حلال آن ریتاردر است استفاده می کنیم دلیل آن هم خوردگی این حلال می باشد چون یک لایه از پلاستیک را ذوب کرده و باعث می شود رنگ داخل پلاستیک نفوذ کرده تا چاپ روی پلاستیک ماندگار بماند و دلیل دیگر آن وقتی در حال چاپ هستیم برای مجری چاپ زود خشک شدن چاپ خیلی مهم می باشد و ریتاردر در عرض حدود 1دقیقه باعث خشک شدن رنگ روی پلاستیک می شود.

معرفی حلال dop

از این حلال برای رنگ چاپ تریکو استفاده می شود این رنگ چون روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد می باید برای تثبیت آن روی پارچه با حرارت پخته شود پس از حلالی که می خواهیم استفاده کنیم حتما باید تحمل گرما را داشته باشد و انتخاب حلال dop برای دوام آن برابر گرما می باشد.
یک نکته مهم برای کار با این حلال مقدار استفاده آن است اگر از حد مجاز بیشتر در رنگ بریزید رنگ پوشش خود را از دست می دهد و همچنین در شستشو باعث می شود رنگ ترک خورده و تصویر روی پارچه از بین برود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.3]

13 پاسخ

  1. بله میشه ولی خشک نمیشه،مگر اینکه در قفسه های طبقه ای بذارید.من اینکار را با رنگ روغن پیشنهاد نمی دم.

  2. سلام خسته نباشید ممنون از آموزش خیلی خوبتان من تازه میخواستم چاپ تیشرت شروع کنم میخواستم آموزش ببین

  3. با سلام همکار گرامی من ۳۴ ساله در زمینه چاپ فعالیت دارم و خوشحالم امروزه افرادی مثل شما صادقانه علم شأن را در اختیار بقیه قرار میدهند خدا قوت جوون

    1. سلام
      باعث افتخار من هست که شما فیلم های آموزشی را نگاه کردید.امیدوارم مطالب مفیدی گفته باشم.سپاس از حضورتان

  4. سلام و درود
    خیلی ممنون از مطالب مفید تون ،خیلی در اینترنت گردش کردم برای اموزش چاپ ولی متاسفانه مطلبه مفیدی نبود ،ممنون از وقتی ک گذاشتید و اموزش را ریگان در اختیار مردم گذاشتید
    کاراموز نمیخواید؟!?????

    1. سلام و دورد به شما
      باعث افتخار و خوشحالی است که شما از کیفیت محتوایی فیلم ها راضی بودید.

  5. سلام
    با احترام و عرض خسته نباشید به شما و سپاس فراوان بابت مطالب آموزشی و مفیدی که به اشتراک گذاشتید.مطالب بسیار پر محتوا و آموزنده هستند.بنده با توضیحات شما از چاپ سیلک بسیار بهره بردم و یاد گرفتم.
    در پناه حق پاینده و پیروز باشید.

    1. سلام و درود به شما دوست عزیز
      خیلی ممنون هستم که قدردان زحمات من هستید و با تعریف و تمجید به من انرژی می دهید،امیدوارم در کار و زندگی خود موفق و پیروز باشید.

  6. با سلام و درود به شما
    با ارائه این مقاله و فیلم اموزشی کمک بزرگی به جوانان جویای کار این سرزمین میشود به هموطنی با شما افتخار میکنم و دعای خیر مادران سرزمین مادریمان بدرقه راهتان

    1. سلام و همچنین درود به شما دوست عزیز
      خیلی خوشحالم که توانستم کمکی به هم میهنان عزیزم کرده باشم و سپاس فراوان از توجه شما دوست عزیز.

  7. به خاطر وجودتان و توضیحات ارزشمندتان هزاران بار خدا را شکر
    ممنون از شما

    1. سلام و درود خدمت شما دوست محترم
      خیلی از قدردانی شما ممنونم،امیدوارم مردم ما محبت کردن و کمک کردن را اولویت اول زندگیشون قرار بدهند.موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 14 =